Sauna

Sauna jest znana człowiekowi od kilku tysięcy lat. Stosowali ją między innymi starożytni Grecy i Rzymianie oraz wiele kultur wschodu. Dziś kojarzy się ona najczęściej z krajami Skandynawskimi. Tam z gorącej łaźni parowej wychodzi się prosto w śnieg. Wspaniałe działanie sauny polega na kontrolowanej, intensywnej zmianie temperatury z bardzo wysokiej do bardzo niskiej. Efektem tego jest przyspieszenie regeneracji organizmu po wysiłku, a także udrożnienie porów skóry i oczyszczenie jej z toksyn oraz obniżenie ogólnego napięcia mięśniowego. Po saunie czujemy się młodziej i lżej, bo sauna również "odchudza". Oczywiście nie bezpośrednio, bo choć w saunie można stracić do kilku kilogramów, jednak jest to tylko ubytek płynów, który należy uzupełnić. Działanie sauny polega na pobudzeniu krwiobiegu, co usprawnia przemianę materii, powoduje lepsze ukrwienie skóry, a to sprzyja odchudzaniu i walce z cellulitem.

Działanie: 
W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę. Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do 95°C. Wilgotność w pomiesz­czeniu wynosi około 10%. Rozgrzane kamienie umieszczone w piecu można polewać wodą - para wodna powoduje wzrost wilgotności i spadek tem­pe­ra­tu­ry w pomieszczeniu o kilka stopni.

Podstawowe zasady korzystania z sauny:
Nie należy iść do sauny ze zbyt pełnym żołądkiem, albo co gorsza po alkoholu, przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć, w czasie pobytu w saunie nie smarujemy twarzy ani ciała żadnymi preparatami, nigdy nie należy wchodzić do sauny z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu), należy przed wejściem do sauny ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt sauny, pobyt w saunie powinien trwać zależnie od indywidualnych predyspozycji organizmu, zazwyczaj 2-3 sesje po ok. 8-15 min., po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca, po wytarciu należy na chwilę położyć się, aby wypocząć (UWAGA !! do wycierania się po każdej sesji używamy innego ręcznika, niż ten, na którym siedzimy w saunie), po ostatnim wyjściu z sauny należy natrzeć ciało olejkiem, aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci, należy wypić około litra wody mineralnej, w saunie NIE MOŻNA mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.)! 

Faza ogrzewania:


Należy ułożyć się na najniższej ławie w pozycji leżącej lub siedzącej, na suchym ręczniku. W przypadku dobrego znoszenia wysokiej temperatury w czasie nagrzewania można przenieść się na wyżej położone ławy. Polewanie wodą kamieni, wzmagające efekt przegrzania, stosuje się w za­leżnoś­ci od zdolności przystosowania się danej osoby do wysokiej tem­pe­ra­tu­ry. Osoby gorzej znoszące wysoką temperaturę mogą w czasie nagrzewania chłodzić twarz i okolicę serca zimnymi okładami. Jeżeli w saunie leżeliśmy, przed wyjściem należy usiąść na ok. 2 minuty.

Faza chłodzenia:

Pod natryskiem spłukujemy toksyny ciepłą wodą, następnie poddajemy się chłodnemu natryskowi (tempera­tura nie niższa niż 18°C).
Następnie wskazane jest ogrzanie stóp ciepłą wodą. Po zakończeniu fazy ochładzania należy umyć skórę chłodną wodą bez używania mydła. Po dokładnym osuszeniu skóry można przystąpić do kolejnej fazy ogrzewania. W czasie jednego seansu sauny stosuje się zwykle dwa lub trzy kolejne wejścia do gorącej komory. Po zakończeniu sauny stosuje się zwykle chłodną kąpiel, następnie 20-30 minutowy wypoczynek, w czasie którego wskazane jest wypicie umiar­ko­wa­nej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub soku z warzyw. Ze względu na dużą zawartość potasu zaleca się sok pomidorowy. Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, zaleca się maksymalnie stosować saunę 2-3 razy w tygodniu.

Z sauny nie można korzystać, jeśli się cierpi na:
choroby ostre i przewlekłe przebiegające z podwyższeniem temperatury ciała, nadciśnienie tętnicze powyżej 200/120 mm Hg, choroby układu krążenia ze zmianami organicznymi na tle miażdżycy oraz niewydolność krążenia, choroby organiczne układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby, nowotwory złośliwe, grzybice skóry. 
W przypadku wątpliwości należy zasięgnąć porady lekarza.

Co daje nam sauna:
oczyszcza i odmładza naszą skórę, pozbywamy się sporej dawki kalorii, pozytywnie wpływa na przemianę materii, pobudza pracę serca, aktywizuje układ krążenia, niweluje tzw. "łamanie w kościach" i pomaga w schorzeniach reumatycznych, przyzwyczaja nas do zmian temperatury hartuje organizm, odpręża psychicznie.